poniedziałek, 25 lutego 2013

Lauren Oliver "[delirium]"

Delirium - Lauren Oliver

Tytuł: Delirium
Tom: 1
Autor: Oliver Lauren 
Wydawca: Wyd. Otwarte/ Moondrive
Okładka miękka 
Data premiery: 18 Kwietnia 2012 r.
Ilość stron: 356
Cena: 32.90 zł


Nawet w najśmielszych wyobrażeniach i fantazjach nie sądziłam, że kiedykolwiek dotknę książki, której treść owinie wokół mnie swoje macki i porwie bez najmniejszego ostrzeżenia. Otóż pierwsza część trylogii Delirium to idealny przykład na to, jak zwodnicza bywa obecna literatura nie tylko młodzieżowa, ale wykraczająca poza zakres przeznaczony jedynie dla określonej grupy czytelniczej. Czy zadziwia kogokolwiek ta wysoka nota? Mnie dziwi jedynie to, że nie stworzono wyższej, ponieważ w tym przypadku skala dziesięciu, sześciu czy pięciu gwiazdek to najzwyczajniej w świecie za mało. Ale może przejdę nareszcie do kwintesencji dzieła Lauren Oliver – fabuły.

Od ponad sześćdziesięciu lat miłość jest uważana za chorobę. Ten fantastyczny stan, gdy ludzie czują się najbardziej szczęśliwi w całej swej egzystencji został ogłoszony najbardziej niebezpiecznym schorzeniem, które może dotknąć żyjącego człowieka. W dniu osiemnastych urodzin każdy musi podejść do zabiegu, podczas którego podaje się remedium, a człowiek już nigdy nie zarazi się miłością. Lecz oprócz „praworządnych” obywateli istnieją również Odmieńcy. Są to ludzie, którzy sprzeciwili się władzy i uciekli do swego prawdziwego domu bez murów i zakazów – Głuszy.
Gdy poznajemy Lenę, bez zastanowienia można stwierdzić, że życie tej dziewczyny niedługo zostanie wywrócone do góry nogami. I tak też się staje. Pozostało jej trzy miesiące do zabiegu i szczerze nie może się go doczekać. Tak jest dopóki nie poznaje Alexa, rzekomo wyleczonego obywatela Stanów Zjednoczonych, wolnych od Amor deliria nervosa. Co takiego wydarzy się w jej życiu, że tydzień przed zabiegiem postanawia uciec do Głuszy i stać się jednym z Odmieńców? Co zmusza ją do wyboru między rodziną a swoim szczęściem?
A co powiecie na taką odpowiedź: Miłość.

Od długiego czasu zbierałam się w sobie, aby zabrać się za powieść Lauren Oliver. Nie ma gorszej rzeczy, jaką mogłam zrobić, niż odwlekanie tego momentu. Okazało się bowiem, że mimo zarysowanego szablonu, książka ma więcej do zaoferowania młodemu i starszemu czytelnikowi niż większość obecnie wydawanej literatury fantastycznej. Oprócz wstrząsającej wizji przyszłości, autorka zobrazowała, że nie doceniamy tego, co mamy, ponieważ jesteśmy tak pewni istnienia miłości i nie wyobrażamy sobie życia bez niej. Nie wyobrażamy sobie, jakie to życie byłoby puste i bez najmniejszego sensu. Smak autorki, jej wyczucie sprawiało, że czerpałam ogromną przyjemność z tej lektury. Ze zręcznością lawirowała między subtelnymi opisami przyrody, a konkretnymi i pełnymi dynamiki opisami akcji, za co należą się gromkie oklaski, gdyż ze świecą szukać równie zręcznego pióra

Bohaterowie wykreowani przez Oliver to kawał dobrze odwalonej roboty. Są to postacie, których nie sposób nie polubić i nie zaciekawić się ich losami. Każde ich działanie miało swoje wytłumaczenie w obecnej sytuacji czy przeżyciach z przeszłości. Ich więzi były realne, nie znalazłam nawet najmniejszego śladu, który kierowałby tę powieść ku zmarnowanej idei czy niewykorzystanemu potencjałowi. Lena, Hana i Alex to postacie z krwi i kości. Chłopak jest co prawa ukazany w sposób wyidealizowany, choć może uzasadnieniem jest narracja zgrabnie poprowadzona z punktu widzenia Leny. 

Delirium autorstwa Lauren Oliver to powieść, w której porusza się tematy poważne, jak i rozbawi czytelnika. Wprowadza nas ona w chwilę zadumy, refleksji lub powoduje głośny wybuch śmiechu. 
A miłość, mimo ze zakazana, jest piękna i inspirująca.


Książkę zrecenzowałam dla:

17 komentarzy:

  1. Planuje zapoznać się z tą serią, ale najpierw oczywiście zacznę od pierwszego tomu, jak mi się spodoba, to pomyślę o jego kontynuacji.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też się w niej zakochałam, z resztą jak większość czytelników. To jedna z tych piękniejszych historii, które zostają w nas na zawsze.
    Ty czytaj dwójeczkę, a ja czekam na "Requiem", będzie się działo.

    OdpowiedzUsuń
  3. To jedna z moich ulubionych serii

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja jeszcze nie czytałam, choć miałam tę książkę dwa razy w domu - z biblioteki. Jakoś mnie nie przekonuje ta tematyka, choć słyszałam tak wiele świetnych opinii, że chyba wreszcie będę musiała się dowiedzieć, o co chodzi :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam tę książkę! Co ja gadam, całą serię!

    OdpowiedzUsuń
  6. Czekają na półeczce na swoją kolej. Jak dobrze, że już mam obie części <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Gdyby wpadała cała trylogia w moje ręce, to nie obraziłabym się ;)
    Mam nadzieję, że się nie zawiodę na tej pozycji i w niedalekiej przyszłości będę miała okazję ją przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam OGROMNĄ ochotę na ten tytuł ;) Już od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie, prawdopodobnie niedługo u mnie się wreszcie pojawi, więc mam nadzieję, że książka zachwyci mnie tak jak Ciebie ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. uwielbiam tę powieść :) mimo że nie byłam na początku do niej do końca przekonana, to szybko się w całej treści zakochałam :P
    PS: Machnęłaś się w roku premiery ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. W widzisz? Mówiłam, że jest niesamowita i pewnie Ci się spodoba! :D Uwielbiam tę książkę. I choć tom drugi odrobinę mnie irytował, to teraz z utęsknieniem czekam na ostatni tom i pozytywne rozwiązanie problemów głównej bohaterki. A niech tylko nie ułoży się to po mojej myśli, to chyba znienawidzę autorkę! :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetna recenzja. Po takich słowach nie pozostaje mi nic innego jak dodać tę książkę do osobistej listy must read.

    OdpowiedzUsuń
  12. Trzeba przyznać, że ta seria najzwyczajniej w świecie zaskakuje. Sięgając po nią naprawdę nie spodziewałam się czegoś takiego. Świetny pomysł, dobrze opisany, widać, że Oliver wiedziała co robi. Jestem już po drugiej części i nie mogę się doczekać trzeciej ;)
    Pozdrawiam,
    Mai

    OdpowiedzUsuń
  13. Zaczęłam czytać tę powieść, ale musiałam odłożyć ją po 160 stronach. Na tamten czas, wszystko mnie w niej drażniło. Nie wykluczam jednak, że sięgnę po nią ponownie :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Już ją wpisuję do MUST READ, bo fabuła strasznie mi się podoba. Muszę przyznać, że napisałaś bardzo dobrą recenzję, skoro aż tak mnie do niej pcha ; )

    Croco,
    czytaj-tu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Koniecznie muszę przeczytać :) Zakup planuję już od jakiegoś czasu, ale niestety dalej jest na liście "Książek, które KONIECZNIE muszę kupić". Mimo że ma ją moja dilerka, to chcę ją mieć na półce :)

    http://wyznania-bibliofilki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Mile widziany jest każdy komentarz. Doceniam, że moje posty spodobały się Wam na tyle, aby skomentować. Jedyną prośbę, jaką do Was kieruję jest zachowanie kultury. :)
Staram się wchodzić na blogi osób komentujących i jeżeli ten mnie zaciekawi dodaję do obserwowanych. Dlatego jeżeli chcecie upomnieć się o rewanż z mojej strony, nie róbcie tego. Sama zdecyduję, czy skomentować bądź obserwować. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...